maandag 28 mei 2012

Medewerker heeft meer ambitie, maar minder kansen

Nederlandse medewerkers zijn ontevreden over de promotiekansen en doorgroeimogelijkheden op hun werk. Ook missen de werknemers aandacht voor loopbaanontwikkeling en opleidingsbehoeftes.

Dat concludeert Effectory op basis van eigen onderzoek, uitgevoerd onder ruim 300.000 medewerkers in Nederland. De stelling "Binnen mijn organisatie zijn voldoende mogelijkheden voor promotie wordt bovendien beoordeeld met het rapportcijfer 4,9. Loopbaanontwikkeling en aandacht voor opleidingsbehoeften doen het met respectievelijk een 5,6 en een 5,0 nauwelijks beter.

Ambitie
De ambitie om zich te ontwikkelen is wel volop aanwezig bij de Nederlandse medewerker. De stelling "Ik wil me ontwikkelen binnen mijn vakgebied" scoort een 7,7. In 2008 was dit nog een 7,4, het cijfer neemt jaarlijks geleidelijk toe. In de zakelijke dienstverlening wordt de stelling momenteel het hoogst beoordeeld met een 7,9. In de non-profit sector is de drive tot ontwikkeling iets lager en wordt het rapportcijfer 7,6 gegeven.

Een en ander heeft volgens Guido Heezen, HRM trendwatcher en directeur van Effectory, te maken met de crisis. 'In tijden van economische neergang neemt de wil van medewerkers om alles uit hun huidige werksituatie te halen toe. Er wordt weinig geswitcht van baan, veel werknemers zijn blij als ze hun huidige positie kunnen behouden en proberen hier het maximale uit te halen. Enerzijds omdat ze dit leuk en boeiend vinden, anderzijds omdat goede prestaties en uitblinken op je werk belangrijker zijn dan ooit om überhaupt aan het werk te blijven.'

Goedkope ideeën
Voor werkgevers valt het volgens Heezen niet mee om aan de wensen van de werknemers te voldoen. 'Budgetten voor de opleiding van medewerkers zijn in veel organisaties noodgedwongen tot het minimum beperkt en ook promoties zitten er vaak niet in.'
Toch zijn er volgens Heezen wel degelijk mogelijkheden. 'Wij zien dat de meest succesvolle organisaties in deze tijd creatief omgaan met de invulling van het begrip ontwikkelingsmogelijkheden. Dit gebeurt meestal in overleg met de medewerkers zelf. Ze vragen hun medewerkers om actief mee te denken over de ontwikkeling van de organisatie, wat ook wel sociale innovatie wordt genoemd. Ze laten medewerkers bijvoorbeeld een dag met collega's meedraaien om de organisatie van een heel andere kant te leren kennen, of vragen medewerkers om mee te denken over organisatiebrede verbeteringsprojecten. Dit zorgt voor nieuwe uitdagingen, maar vereist geen grote investering. Medewerkers komen vaak met verrassend goede en goedkope ideeën ten aanzien van hun eigen ontwikkeling, wanneer je hen hier naar vraagt.'