dinsdag 28 juni 2011

Leren op werkplek voorkomt stress

Mensen die mogelijkheden hebben tot werkplekleren, hebben minder last van stress op het werk. Dat blijkt uit onderzoek van Joris van Ruysseveldt, universitair docent arbeid en organisatie aan de Open Universiteit.

Van Ruysseveldt kwam op het idee voor het onderzoek toen jaren geleden bij een Belgische bank een nieuw computersysteem werd ingevoerd: ‘De bankmedewerkers kregen te maken met een nieuw informatiesysteem zonder dat ze daarvoor goed waren opgeleid. Ze werden geconfronteerd met vragen van klanten die ze niet konden beantwoorden, en lange rijen van mensen die geholpen wilden worden. Je ziet in die situaties dat mensen niet aan de verwachte eisen kunnen voldoen.’

Leren op de werkplek
Van Ruysseveldt stelde zichzelf in zijn recente onderzoek de vraag of mensen beter aan hun werkeisen kunnen voldoen (en daardoor minder stress ervaren) wanneer ze informeel op de werkplek kunnen leren. ‘En dat blijkt inderdaad het geval te zijn, blijkt uit de resultaten. Mensen die over meer leermogelijkheden beschikken, ervaren minder stress.’

Vervolgens ging de onderzoeker op zoek naar manieren om die leermogelijkheden te bevorderen. ‘En er blijken twee belangrijke factoren te zijn die die informele leermogelijkheden bevorderen: autonomie en taakvariatie. Wanneer een werknemer over voldoende autonomie beschikt en zijn takenpakket voldoende gevarieerd is, ervaart hij vaker de mogelijkheden voor informeel werkplekleren.’

Het regelmatig van baan laten veranderen van mensen is voor werkplekleren niet nodig, zegt Van Ruysseveldt: ‘Er bestaan nauwelijks banen meer die niet veranderen. Zelfs de meest repeterende functies zijn wel in enige mate onderhevig aan bijvoorbeeld modetrends of technologische ontwikkelingen.’

Uitdaging
Ten slotte werd ook onderzocht of het verhogen van de werkdruk niet juist leidt tot meer werkplekleren. Wanneer aan iemand hoge eisen worden gesteld, kan hij ook eerder op zoek gaan naar manieren om daarmee om te gaan. ‘In mijn onderzoek vind ik een genuanceerd beeld. Bij een laag tot matig niveau van werkdruk, wordt iemand inderdaad verleid tot werkplekleren. Maar wanneer de lat te hoog wordt gelegd, hebben mensen geen tijd meer om te zoeken naar manieren om ermee om te gaan.’

De vraag is nu: wanneer ligt de lat in de praktijk te hoog? ‘Ik kan daar een antwoord op geven dat niet wetenschappelijk verantwoord is, maar wel goed toepasbaar in de praktijk. Op het moment dat je alleen maar bezig bent met werk, en niet de mogelijkheid hebt om af en toe vijf minuten na te denken over een moeilijk werkprobleem, dan is de werkdruk te hoog en kan stress volgen.’

Bron: http://www.penoactueel.nl


Kijk en vergelijk opleidingen van NHA, Studieplan, LOI, IPD, IMF, NTI en Richter op http://www.goedkopecursus.nl