vrijdag 17 juni 2011

Tips voor meer rendement uit opleiden

Opleiden kan de ontwikkeling van capaciteiten ondersteunen. De opleiding moet natuurlijk wel voldoende rendement opleveren. Vijf tips om meer rendement uit opleiden te halen.

1. Formuleer persoonlijke leerdoelen.
Opleidingen richten zich altijd op een gemiddelde doelgroep en een gemiddelde leerbehoefte. Kijk daarom door de mooi geformuleerde algemene doelen van de opleidingskundige heen en motiveer uw medewerker om persoonlijke leerdoelen te formuleren. Spreek deze nauwkeurig met hem door om zo te bepalen of ze overeenkomen met uw bedrijfsdoelen. Schaaf ze eventueel samen bij. Zo stelt u in ieder geval zeker dat uw medewerker het gewenste rendement uit de opleiding gaat halen.

2. Bespreek de persoonlijke doelen met de docent.
Docenten houden van cursisten die gemotiveerd op zoek zijn naar antwoorden en oplossingen. Druk uw medewerkers daarom op het hart dat zij hun persoonlijke doelen delen met hun docent of trainer. Ook als er niet om gevraagd wordt. Reken maar dat de docent zich aangesproken voelt en zijn uiterste best zal doen om die leergierige cursist extra te ondersteunen bij het realiseren van zijn doelen.

3. Breng een persoonlijke praktijkcase in.
Veel opleiders werken bij het verwerken van de leerstof met praktijkcases of vragen naar voorbeelden uit de praktijk. Moedig uw medewerkers aan om in deze situaties haantje de voorste te zijn. Zeker weten dat wie met een groep medecursisten aan zijn eigen praktijkcase werkt een hoger leerrendement behaalt dan cursisten die alleen maar werken aan een algemene case of aan een case van een andere cursist. Meer dan eens levert het bespreken van persoonlijke cases écht bruikbare oplossingen voor de praktijk op.

4. Kies opleiders die werk maken van praktijkbegeleiding.
De meeste opleiders houden het voor gezien na de laatste bijeenkomst. En juist dan gaat het er om spannen: de medewerker moet de transfer van het geleerde naar de praktijk maken. En dat valt niet mee in een werkomgeving die het leerproces van de medewerker niet kent en die gewoon ‘het oude en bekende’ blijft doen. Zoek daarom naar opleiders die de transferfase hoog in het vaandel hebben staan en die daarom een terugkomdag, een praktijkbegeleider of een coach inzetten. Met de komst van internet biedt een enkele opleider ook minder kostbare vormen van persoonlijke transferondersteuning aan in de vorm van e-coaching.

5. Neem ook uw eigen rol als leidinggevende serieus.
Realiseert u zich wel dat uw eigen houding als leidinggevende een van de belangrijkste succesfactoren is voor een hoog opleidingsrendement? Wie na afloop van een opleiding geen aandacht schenkt aan de medewerker, kan zijn opleidingseuro’s net zo goed in de zak houden. Alleen al door concreet met de medewerker te bespreken hoe hij het geleerde in zijn dagelijkse praktijk gaat integreren, behaalt u winst. Als u ook nog eens de obstakels die de medewerker ervaart uit de weg weet te ruimen, bent u helemaal spekkoper.

Bron: Elsevier Model voor Effectiviteitsontwikkeling, Elsevier Opleidingen

Kijk en vergelijk opleidingen van NHA, Studieplan, LOI, IPD, IMF, NTI en Richter op http://www.goedkopecursus.nl